Műanyag, fém cipzárak, folyamatos méteres cipzárak, spirál, cápa, GT10, P6, cipzárkocsik.
Arts & Entertainment Hobbies & Creative Arts Arts & Crafts Art & Crafting Materials Craft Fasteners & Closures Zippers
Zárt végű cipzárak fém foggal vagy műanyag foggal : nadrág, szoknya, zseb, csizma, táska. (VT0 fém; VT10 zárt, RT0 ; RT10 műanyag; P6 cápa fogú)
Nyitott végű cipzárak, alul bontható cipzárak vastagabb fogazatú fém vagy műanyag: kardigán, dzseki, kabát, munkaruha, (VT10 fémcipzár; RT10 spirál cipzár és P6 cápa fogú műanyag; )
Folyamatos, méteres cipzárak műanyag spirálcipzár: vékonyabb RT0 : ágyneműhöz, díszpárnához. RT10 spirál cipzár: matrac, sátor, zsákok stb.
Cipzárkocsik: válasszunk a cipzárhoz azonos jelölésű kocsit. RT0=RT0 ; RT10=RT10 stb. A különbség közöttük, hogy automata vagy laza. Speciális kocsik: sátorhoz, átfordítható, kétfülű
Automata kocsi : van benne egy "pöcök" ami megakasztja ott, ahol rázárjuk a húzószárat. Pl: slicc, ne csússzon le.
Laza kocsi: nincs benne "pöcök" folyamatosan, kényelmesen csúszik a kocsi pl: ágynemű.
Műanyag cipzár fül nélkül: kifejezetten ágyneműhöz ajánlott. Fontos! Vasaláskor megolvadhat!
Vízálló cipzárak: csak fekete színben
láss még többet a lap alján...
Műanyag, fém cipzárak, folyamatos méteres cipzárak, spirál, cápa, GT10, P6, cipzárkocsik.
Bontható cipzárak, zárt végű cipzárak, cipzárkocsik fém, műanyag, laza, automata,
A cipzár főbb részei, jellegzetes kiviteli formái
A cipzár alkotórészei. -
1: Felső szalagvég,
2: a zárlánc kezdő szeme,
3: kocsi (nyitó),
4: fogó,
5: szalag,
6: a zárlánc (fogazat ill. spirál) szélessége,
7: bonthatatlan (zárt) cipzár végszeme,
8: alsó szalagvég,
9: szalagszélesség,
10: bontható cipzár beilleszthető végszeme,
11: bontható cipzár befogadó végszeme,
12: a szalagvég megerősítése.
A cipzár fő elemei a következők:
- a textilszalagok, amelyek a zárláncot hordozzák és amelyeknél fogva a szerkezet felvarrható. Anyaguk rendszerint pamut, poliészter vagy poliamid;
- a zárlánc, amely állhat a fém- vagy műanyag fogak sorából, vagy készülhet műanyag (leggyakrabban poliészter- vagy poliamid-) huzalból alkotott spirálból;
- a fémből vagy műanyagból készült kezdő- ill. végszem; a kezdőszem egyes kiviteleknél (az ún. bontható cipzárnál) két részből áll, amelyek egymással összekapcsolhatók ill. egymástól elválaszthatók;
- a kocsi, vagy más néven: nyitó, amely a kialakított kényszerpályával a zárást és nyitást végzi. Mozgatását fogó könnyíti meg.
A szalag, a zárlánc és a kocsi a cipzárak minden fajtájánál mindig megtalálható, a kezdő ill. végszem a funkciótól, felhasználástól függően változhat. Végtelen kivitelnél például nincs kezdő ill. végszem; egyes bútorokon, matracok burkolásán alkalmazott cipzárakon a kocsi akár fölösleges is lehet, mert egyszer kell a borítást lezárni, újbóli nyitására nincs szükség. Ágyneműhuzatoknál a fogó nélküli kocsival ellátott cipzárt bevarrás után reteszvarrattal zárják le, ez helyettesíti a kezdő- és végszemet. Vannak két kocsival ellátott cipzárak is, ezeknél a különböző helyzetben elhelyezett kocsik a mindkét oldalról történő nyitást és zárást teszik lehetővé. A csak zárt típust főleg nadrágokhoz, ruhákhoz, kisebb bőrárukhoz, piperetáskákhoz, cipőkhöz, csizmákhoz ajánlják. A bontható cipzár fő felhasználási területe a sport- és farmerruházat, a sátrak, hálózsákok, bőrdíszműáruk, védőhuzatok.
A cipzárak a gyártási adottságok folytán 5 cm-nél általában nem lehetnek rövidebbek, műanyag fröccsöntött változatnál a gyártható legrövidebb hossz 12 cm.
A fogazatok fajtái
Fémfogazatú, műanyag fogazatú és spirálzárláncú cipzár
A fémszalagból kivágott fogakat, amelyeken kiemelkedő és bemélyedő rész biztosítja a záródást, egyenlő távolságokban rögzítik a textilszalagra. A felhasznált fém lehet alumíniumötvözet, sárgaréz (esetleg antikolva VT0 vagy VT10 vagy fekete oxidált bevonattal ellátva) . Fémfogazatú cipzárt elsősorban nagyobb mechanikai igénybevételnek kitett helyeken használnak.
Elterjedtek a fröccsöntött műanyag fogazatú cipzárak is: P6 vagy Cápa cipzár. Itt a fogak kialakítása eltér a fémből készült fogakétól: olyan fejjel rendelkeznek, amely az ellenoldali fogazat fogközeibe illeszkedik. A textilszalag poliészterből, a fogazat többnyire polietilénből vagy más műanyagból készül. A fogak a fröccsöntés során közvetlenül a textilszalagon szilárdulva megkötődnek. Ellentétben a fémfogazatú cipzárral, itt a fogakat a legkülönfélébb színekben lehet előállítani, amelyek megegyezhetnek a szalag színével, de el is térhetnek attól – ahogy a divat kívánja.
Az összetartozó két szalag szemben levő oldalaira erősített, műanyag huzalból készült spirálok Rt10 vagy RT0 záródáskor egymásba illeszkednek. A két spirál ellentétes menetemelkedésű, hogy jól össze tudjanak kapaszkodni. A spirálokat, amelyekbe esetleg előzőleg egy erősítő zsinórt fűznek be, a szalagra korábban rávarrták, a legkorszerűbb típusoknál azonban már a szalag szövése során egy műveletben építik be a szintén poliészter- vagy esetleg poliamidszalagokba. A műanyag huzalt a szalagszövőgépbe történő bevezetés előtt hő hatása alatt enyhén ellapítják, az így eltorzított spirálrész kissé kitüremkedő alakzata teszi lehetővé a zárást. Ebből a fajtából készül végtelen változat is, amit a feldolgozó a mindenkori szükséglet szerinti hosszra vágva használhat fel. A spirálzárlánc előnyös tulajdonsága, hogy nagyon hajlékony.
A kocsik (nyitók) típusai
A kocsi a belsejében kialakított Y alakú pályájával végzi el a két szembe fordított fogazat ill. a két spirál meneteinek összekapcsolását, a fogak ill. spirálmenetek szétválasztásával pedig a nyitást. A kocsiknak kialakításuk szerint háromféle típusa van:
- a laza kocsi szabadon fut a zárláncon, így mozgása nem korlátozott, helyzete a mozgatástól függően változik;
- a „tűs” kivitelnél a fogón kialakított kiemelkedés („tű”) végzi a kocsi rögzítését: ha a fogót a zárlánc síkjába fektetjük, ez a kiemelkedés beakad a fogak közé és megakadályozza a kocsi elmozdulását (hátránya azonban, hogy elhasználódásra hajlamos és ha elkopott, nem tölti be ezt a feladatát);
- az „automata” kocsi a legkorszerűbb, a beépített rugós reteszelő elem a kocsit az adott helyzetében biztonságosan rögzíti.
A fémfogazatú cipzáraknál az oldalak összehúzása után kerül a kocsi a zárláncra, ezután zárják le a végeket. A spirálcipzáraknál a végtelen állapotban történő színezést követően történik a méretre vágás, a kocsi felhelyezése, a végek lezárása. A fröccsöntött műanyag fogazatú cipzáraknál a méretre vágás után kerül a kocsi a zárláncra.
A fogóknak különböző kialakítását fejlesztették ki abból a szempontból is, hogy a kocsi minél könnyebben legyen mozgatható különféle alkalmazások esetén. Így például készül olyan kocsi, amelyen két fogó is van, az egyik kívül, a másik belül, vagy olyan, amelyen a fogó egy U alakú pályán a külső oldalról áthúzható a belsőre – mindkét megoldás előnyös pl. hálózsákokon, amelyeket így könnyebb belülről is zárni. Készülnek hosszított fogók, hogy megkönnyítsék a megfogásukat akár kesztyűs kézzel is.